Ikone dizajna 20. veka - stolice koje ne gube svoj šarm (deo I) -
Bez njih se ne može, deo su svakog prostora u kojem se živi i radi. Možemo reći da je stolica pravo remek delo - oličava mnogo u malom pakovanju: inženjering, materijalnost, praktičnost i dizajn. Savršena stolica predstavlja više od sinteze forme i funkcije - ona se uzdiže do nivoa umetnosti.
Period 20. veka poznat kao modernizam, bio je jedan od najplodnijih i najuticajnijih perioda u istoriji dizajna nameštaja i arhitekture. Ovo je bilo zlatno doba dizajna, kada su tehnološke inovacije naterale najbolje svetske dizajnere da prihvate kreativni izazov pronalaska funkcionalnog i estetskog komada nameštaja, koji je istovremeno pogodan za masovnu industrijsku proizvodnju. Eksperimentisalo se sa materijalima, počeo je da se upotrebljava čelik i plastika, a sve više pažnje se posvećuje udobnosti nameštaja.
Ikone dizajna su komadi nameštaja, koji su toliko bili ispred svog vremena da se i danas uklapaju u većinu modernih enterijera. Komade nameštaja sa ove liste čine zanimljive i neobične stolice različitih namena, počev od trpezarijskih stolica i "lounge" stolica/ fotelja za ležerno sedenje, do barskih i kancelarijskih stolica koje se mogu koristiti u porodičnom i poslovnom ambijentu.
#1 Wassily (B3)
Dizajner: Marsel Brojer
Godina: 1926. god.
Marka: Knoll
Izvor: www.pinterest.com
Marsel Brojer (1902–1981) je pohađao školu u Bauhaus-u, gde mu je mentor bio Valter Gropius. Bio je arhitekta po vokaciji ali se bavio i dizajnom nameštaja. Eksperimentisao je sa različitim materijalima u dizajnu. Ostavio je drvo po strani i počeo je da koristi čelik u izradi nameštaja, primenjujući tehnologiju savijanja cevastog čelika. Na njegov dizajn je dosta uticao konstruktivizam i teorija De Stjil. Konstrukcija bicikla ga je inspirisala u stvaranju dizajna solice koju je nazvao "Wassily". Uspeo je da svede formu klasične fotelje na njene elementarne ravni, istovremeno zadržavajući eleganciju jednostavnih čistih linija. Njegov dizajn je činio da nameštaj pleni lakoćom i bude transparentniji. Fabrika Thonet je proizvela prvu verziju ove stolice, a kasnije prava za proizvodnju preuzima Knoll. Wassily stolica je zauvek promenila pravac u dizajnu i postala je simbol modernog dizajna 20. veka. Marsel Brojer je stolici dao ime po velikom prijatelju i cimeru iz studentskih dana, poznatom slikaru 20. veka Vasiliju Kandinskom.
#2 Cesca (B32)
Dizajner: Marsel Brojer
Godina: 1928. god.
Marka: Knoll
Izvor: www.pinterest.com
Marsel Brojer je dizajnirao zanimljivu stolicu čija je konstrukcija konzolnog oblika, zbog čega izgleda kao da lebdi u prostoru, što joj daje dodatnu fleksibilnost i udobnost. Ovoj stolici je dao ime Cesca po usvojenoj ćerki Francesci. Noseća konstrukcija je od cevastog čelika sa okvirom i sedištem od pletene trske. Stolica čak može da služi za ljuljanje zbog svog dizajna i konstrukcije. Kasnije su se proizvodili modeli sa rukonaslonima. Naslon je nizak, pod blagim uglom i sa ergonomskim dizajnom. Prvobitno je stolicu proizvodila fabrika Thonet, ali je od 1968. proizvodi Knoll. Stolica je namenjena kao trpezarijska stolica.
#3 Barselona (B32)
Dizajner: Ludvig Mis van der Roe
Godina: 1929. god.
Marka: Knoll
Izvor: www.pinterest.com
Ludvig Mies van der Rohe (1886-1969) je dizajnirao kultnu stolicu za nemački paviljon na Međunarodnoj izložbi 1929. godine u Barseloni. Stolicu je dizajnirao u saradnji sa svojom bliskom saradnicom Lilli Reich. Kasnije je ovu stolicu iskoristio za opremanje svog modernističkog remek - dela Vile Tugendhat u Brnu, Češka. Knoll je dobio ekskluzivna prava za proizvodnju ove stolice 1948. godine. Rađeni su modeli u klasičnoj crnoj, toploj karameli i kremasto beloj boji. Jednostavnost i elegancija dizajna ovu stolicu čini vanvremenskom.
#4 LC4
Dizajner: Le Corbusier u saradnji sa Pierre Jeanneret, and Charlotte Perriand
Godina: 1929. god.
Marka: Cassina
Izvor: www.pinterest.com
LC4 je revolucionarna stolica za odmor koju je Le Korbizije (1887-1965) dizajnirao sa svojim timom za izložbu u Salonu d’Automne. Predstavlja sintezu različitih materijala - drveno postolje, koje nosi laganu konstrukciju od hromiranog cevastog čelika, obložen kravljom kožom. Deluje egzotično i stvara utisak kao da lebdi.
#5 LC2 Grand Confort
Dizajneri: Le Corbusier u saradnji sa Pierre Jeanneret, and Charlotte Perriand
Godina: 1928. god.
Marka: Cassina
Izvor: www.pinterest.com
Stolica/fotelja LC2 je kao i LC4 dizajn umetničkog tima Le Korbizijea za izložbu u Salonu d’Automne. Klasičnu fotelju su redizajnirali u modernom duhu dodajući čelik preko pune forme (tapacira). Jedinostavnom kubastom formom sa okvirom od hromiranog čelika postiže se ravnoteža između oblika i funkcije. Varijacija ove fotelje je model nazvan LC3, koji je većih gabarita sa namenom kao dvosed.
#6 Tulip
Dizajner: Ero Sarinen
Godina: 1955. god.
Marka: Knoll
Izvor: www.pinterest.com
Izvor: www.pinterest.com
Eero Saarinen (1910–1961) bio je finsko-američki arhitekta i dizajner. Njegov otac Eliel bio je predavač na Akademiji umetnosti u Cranbrooku. Ovde je Eero upoznao Charlesa i Rai Eames i Florence Knoll, vlasnicu poznate firme za proizvodnju nameštaja Knoll, za koju je kasnije radio. Tulip stolica je nastala zbog želje Sarinena da stolicu i stolove "oslobodi podnožja od nogara" i svede ih na jednuo centralno postolje. Stolica se izrađuje sa aluminijumskom bazom i oblikovanom školjkom za sedenje od fiberglasa. Noseći deo i naslon su beli u kontrastu sa naglašenom bojom jastuka za sedenje, najčešće crvene boje. Zakrivljene linije čine dizajn stolice futurističkim. Tulip stolica je namenjena kao trpezarijska stolica i po ugledu na nju je dizajniran sto sa jednom centralnim postoljem/nogarom. Ova kompozicija je postala epska, zbog čega se i danas često sreće u modernim enterijerima.
#7 Womb
Dizajner: Ero Sarinen
Godina: 1948. god.
Marka: Knoll
Izvor: www.pinterest.com
Ero Sarinen je dobio zadatak od vlasnika firme Knoll da dizajnira modernu i udobnu stolicu/ fotelju u kojoj se osoba može sklupčati dok sedi, kao da je u velikoj "korpi punoj jastuka". Stolica ima visoki naslon koji je integrisan sa rukonaslonima i podseća na školjku u kojoj su umetnuti jastuci. Školjka za sedenje je napravljena od ojačane plastike koja je tapacirana štofom, što je u to vreme bio prvi slučaj u istoriji dizajna. Noseći deo i nogare čini lagana konstrukcija od cevastog čeličnog okvira. Ova stolica je često uparena sa naslonom za noge i zbog svog oblika omogućava različite položaje sedenja, stvarajući poseban osećaj opuštenosti i udobnosti. Sarinen je svojim dizajnom postavio nove standarde u proizvodnji nameštaja.
#8 Lady
Dizajner: Marco Zanuso
Godina: 1950. god.
Marka: Cassina
Izvor: www.pinterest.com
Marco Zanuso (1916-2001) poznati italijanski dizajner kreirao je nameštaj koji karakteriše profinjenost i udobnost. Stolica ima čelični okvir sa bočnim naslonima za ruke od šperploče, koji su obloženi poliuretanskom penom. Kod ovog modela je prvi put primenjen sistem opruga za sedište sa ojačanim elastičnim trakama. Metalni nogari stolici daju lakoću u odnosu na robusni deo za sedenje.
#9 Papa Bear
Dizajner: Hans J. Wegner
Godina: 1951. god.
Marka: PP Møbler
Izvor: www.pinterest.com
Hans J. Wegner (1914-2007) danski dizajner, ostavio je neizbrisiv trag u dizajnu nameštaja. Model nazvan "Papa bear" je njegov najekskluzivniji model zbog složenosti i tehnologije proizvodnje. Okvir je od punog drveta, ručno spojen kako bi bio dobra osnova za tradicionalno presvlačenje. Poliuretanska pena se koristi samo za sedište, dok su leđa i nasloni za ruke punjeni lanenim vlaknima. Dodavanje opruga u jastuk za sedenje čini stolicu izuzetno izdržljivom. Dizajn stolice je takav da osobi koja sedi ima osećaj kao da se nalazi u toplom zagrljaju, posebno zbog oblika naslona za ruke. Stolica se proizvodi i sa tabureom.
#10 Egg
Dizajner: Arne Jacobsen
Godina: 1958. god.
Marka: Fritz Hansen
Izvor: www.pinterest.com
Arne Jacobsen (1902–1971) je bio danski arhitekta i dizajner, ali je najviše ostao upamćen kao dizajner zanimljivih stolica i akcesoara. Kao arhitekta, Arne Jacobsen je dizajnirao hotel SAS Roial u Kopenhagenu, sada poznat kao hotel Radisson Collection. Za ovaj hotel je radio enterijer i želeo je da unese upečatljive komade nameštaja. Inspirisan dizajnom Ero Sarinena i njegovom "Womb" stolicom svorio je model stolice koji je nazvao "Egg", jer po dizajnu podseća na ljusku jajeta. Želeo je da ova stolica bude kao skulptura. Naslon i sedalni deo su jedna celina ovalnog oblika, koji je obložen štofom u različitim bojama. Deo za sedenje ima jastuk po ugledu na "Womb" stolicu. Ljusku za sedenje nosi centralno postolje/nogar od čelika. Zbog visokog naslona koji skriva osobu dok sedi, stolica pruža privatnost i zbog toga je često korišćena u aerodromskim salonima. Pojedini modeli imaju tabure za noge.
#11 Swan
Dizajner: Arne Jacobsen
Godina: 1958. god.
Marka: Fritz Hansen
Izvor: www.pinterest.com
Arne Jacobsen je dizajnirao neobične stolice koje su promenile način na koji sedimo. Njegov dizajn karakteriše jednostavnost i inovativna upotreba geometrije, zbog čega je postao sinonim za danski modernizam. Solica koju je nazvao "Swen" je bila deo enterijera za hotel SAS Roial u Kopenhagenu, koji je takođe projektovao Jacobsen. Naslon, sedalni deo i rukonasloni su jedna celina, koja je obložena štofom ili kožom u raznim bojama. Baza je ista kao kod stolice "Egg" od čelika i može da bude okretna.
#12 Series 7
Dizajner: Arne Jacobsen
Godina: 1955. god.
Marka: Fritz Hansen
Izvor: www.pinterest.com
Arne Jacobsen je bio inspirisan radom Charles & Rai Eames u primeni oblikovane šper ploče. Sedište i naslon su iz jednog komada šper ploče, koja je pod pritiskom savijena u ergonomski oblik. Baza je lagana konstrukcija od cevastog čelika. Kasnije su rađeni modeli obloženi štofom i kožom i sa bazom koja ima točkiće. Ovaj model je unapređena verizija popularne Jacobsenove stolice "Ant".
#13 Panton
Dizajner: Verner Panton
Godina: 1959. god.
Marka: Vitra
Izvor: www.pinterest.com
Verner Panton (1926–1998) je bio danski dizajner nameštaja i enterijera, koji je na početku svoje karijere, radio u arhitektonskoj praksi Arnea Jacobsena, jednog od vodećih dizajnera tog vremena. Međutim ubrzo je započeo solo karijeru. Panton je neobična stolica koju odlikuje slobodna i futuristička forma dizajna, kao i lakoća uklapanja u različite enterijere. Panton je bila prva stolica koja je napravljena iz jednog komada, ubrizgavanjem izdržljive plastike u kalupe. Solica je još nazvana "stolica za slaganje". Kada je počela serijska proizvodnja Panton stolice 1967.godine nastala je prava revolucija u proizvodnji nameštaja.
#14 Stool 60
Dizajner: Alvar Aalto
Godina: 1933. god.
Marka: Artek
Izvor: www.pinterest.com
Alvar Aalto (1898-1976) legendarni finski arhitekta bio je uspešan i kao dizajnirner nameštaja. Eksperimentisao je sa materijalima i metodama savijanja brezovog drveta na pari. Tako je nastao svedeni dizajn stolice koja se podjednako može koristi za sedenje, pomoćni stočić ili za odlaganje. Stolica ima tri noge koje direktno šrafe na donju stranu okruglog sedišta. Zahvaljujući svojoj geometriji stolice se mogu slagati jedna na drugu. Prva stolica je proizvedena u fabrici A-Factory, Finska. Kasnije stolicu proizvodi kompaniju Artek koju je Aalto osnovao sa suprugom. Stolica se izrađuje sa sedištem u raličitim bojama. Kasnije je rađen model i sa četiri noge. U kompaniji Apple ovaj komad nameštaja rado koriste u svojem enterijeru.
#15 Emeco 1006 (Navy chair)
Dizajner: Wilton Carlyle Dinges
Godina: 1944. god.
Marka: Emeco
Izvor: www.pinterest.com
Dizajner stolice je Wilton Carlyle Dinges (1916–1974). Stolica je potpuno izrađena od brušenog aluminijuma i bila je prvobitno namenjena za ratne brodove mornarice u Drugom svetskom ratu. Poznata je po ukupno 77 koraka, koji se ručno spajaju da bi kasnije delovi mogli da se recikliraju. Zbog svoje elegancije, jednostavnog dizajna i izdržljivosti jednako nalazi svoje mesto u enterijeru kao trpezarijska stolica i za spoljnu upotrebu. Kasnije su rađeni modeli sa rukonaslonima i varijante kao barske stolice.
Drugi deo liste "Ikone dizajna" pogledajte ovde.
Komentari(0) Napiši komentar