13.01.2022 Komentari: 0

Organska arhitektura - drvena metro stanica u Napulju

Nova metro stanica na trgu "Centro Direzionale" je jedna od nekoliko stanica koje su projektovali međunarodni arhitekti za grad Napulj pod sloganom AAA – arhitektura, arheologija i art (umetnost). Kod ovog projekta je primenjen koncept organske arhitekture.


Moderno gradsko jezgro Napulja


Deo Napulja poznat pod nazivom "Centro Direzionale", izgrađen je 70-tih godina prošlog veka sa vizijom razvoja modernog gradskog jezgra. Kvart je projektovao čuveni japanski arhitekta Kenzo Tange, kao moderan poslovni centar sa visokim neboderima koje odlikuju strukturalne staklene fasade. Međutim, svojim izgledom kvart je veoma odudarao od prepoznatljivog identiteta Napulja.


Uvođenje nove metro linije je bio povod za rekonstrukciju dela trga, na kojem će biti nadzemna metro stanica sa nadstrešnicom. Studio EMBT iz Barselone je imao težak zadatak da uradi projekat, koji će doprineti oživljavanju trga "Centro Direzionale" i njegovom vizuelnom povezivanju sa starim delom grada. Glavna arhitektica i osnivač projektantskog studia EMBT, Benedetta Tagliabue, ističe da je centralni trg posle pet sati popodne "pusto i opasno mesto iako postoji puno kancelarija i veliki poslovni prostor". Obrazlažući arhitektonski koncept usvojenog rešenja, dalje navodi: "Tako je nastala ideja da se na trgu napravi nova metro stanica i da se poveže sa novom linijom metroa, kao pokušaj da se u ovaj veštački deo grada uvede deo prirode i originalnog dela Napulja".

 


Arhitektonski koncept usvojenog rešenja

 


Studio EMBT je predložio rešenje prema kojem bi bila izgradjena metro stanica sa nadstrešnicom od prirodnih materijala - masivnog i lameliranog drveta, kako bi se stvorio organski kontrast neboderima iz 1970-ih. Velika nova stanica sa nadstrešnicom se gradi na vrhu postojećih podzemnih linija metroa, zamenjujući prethodni objekat koji je bio nešto više od pokrivača stepeništa ka podzemnom metrou. Nova nadstrešnica ima karakteristični oblik sastavljen od valovitih lukova, koji asociraju na morski talas. Nadstrešnica natkriva površinu od 10.000 kvadratnih metara.

 

Metro stanica 1

Izvor: www.dezeen.com

Metro stanica
Izvor: www.dezeen.com

Metro stanica
Izvor: www.dezeen.com

Projektantski studio se opredelio za koncept organske arhitekture. Osnovni konstruktivni materijal nosećih stubova i kompletne krovne konstrukcije je drvo, koje je kao topli prirodni materijal u kontrastu hladnom betonu i staklu nebodera. Projektanstski tim je iskoristio postojeće betonske konstrukcije i stubove, na koje je dodao nove drvene stubove od lepljenog lameliranog drveta. Širina valovitih svodova je "uslovljena" širinom šinskih koloseka podzemnog metroa. Zahvaljujući posebnoj tehnologiji kojom se proizvodi lamelirano drvo, dobijeni su oblilici kakve su zamislile arhitekate.


Organska arhitektura kao "lajt motiv"

 

Zasvođeni plafoni, nadstrešnice na metro stanici predstavljaju nostalgičnu vezu sa klasičnim železničkim stanicama, koje su često imale zasvođene krovove. Dizajn i oblik stanice je imao za cilj da stvori osećaj "šetnje u šumi". U projektu preovlađuje primena organskih materijala - drvo je osnovni konstruktivni element, dok je predviđen i vrt sa ukrasnim žbunovima i cvećem koji upotpunjuju ambijent prirodnog okruženja.


„Na neki način ono što pokušavamo da postignemo ovde je neka vrsta organskog vrta, kao da imate mogućnost da hodate šumom kada ste u ovom veoma veštačkom poslovnom centru“, objašnjavaju arhitekte.

Cilj projekta grada Napulja pod sloganom AAA – arhitektura, arheologija i art (umetnost) je da svaka stanica predstavlja simbiozu umetnosti i arheologije. Međutim, čitav projekat je doveo do kašnjenja jer je prilikom izgradnje jedne stanice otkriveno novo arheološko nalazište drevnog rimskog hrama, gde će sada biti muzej.


Stanica na trgu "Centro Direzionale" nije imala ovakav problem, jer se nalazi u novijem delu grada, ali je izgradnja obustavljena zbog pandemije koronavirusa, što je uticalo da dođe do kašnjenja i novih promena. „Imali smo i baštu, koju sada pokušavaju da ne grade – budžet je uvek problem. Stvarno se nadam da neće otkazati baštu, jer je to zaista važno za ceo projekat jer pokazuje da se trudimo da od njega napravimo prirodno mesto". Završena stanica bi na svom krovu trebala da sadrži umetničku instalaciju, koja će prikazati lice jednog arheološkog dela pronađenog u Pompejima, u skladu sa sloganom projekta AAA.

 

Metro stanica
Izvor: www.dezeen.com

Studio EMBT je projekat stanice metroa na trgu "Centro Direzionale" započeo davne 2004. godine. Kompleksnost izgradnje i svi izazovi na koje se naišlo prilikom realizacije, uticali su da se prolongiraju krajnji rokovi zbog čega i do danas nije objavljen tačan datum završetka projekta.

 


Kako je nastala "organska arhitektura"

 


Pojam "organska arhitektura" je popularizovao Frenk Lojd Rajt, prvobitno kroz svoj teorijski rad a zatim i praktično, kroz izgrađene objekte koji su postali obeležje i ikone moderne arhitekture 20. veka. Najpoznatija je svakako kuća na vodopadu (Falling water), izgrađena u Pensilvaniji. Rajtov mentor je bio Luis Saliven, prvi modernista i najcenjeniji arhitekata svoga vremena. Njegov moto i arhitektonski princip je bio "forma sledi funkciju", gde je primarni cilj funkcija objekta kojem je sve ostalo podređeno. Kako se stilovi u arhitekturi menjaju i unapređuju, tako je i moderna 20. veka kulminirala kroz Rajtovu teoriju i praksu označenu kao "organska arhitektura". Prema Rajtu su forma i funkcija objekta jedno. Principi i stilovi u arhitekturi koje predvodi Rajt, streme ujedinjenju enterijera i eksterijera, harmoniji zatvorenog životnog prostora sa prirodom. Organska arhitektura propagira jedinstvo čoveka sa prirodom, ne baveći se samo pitanjima životne sredine već i ljudskim duhom. Rajt je težio da u objekat "uvede" prirodu i to najčešće kroz velike staklene površine, pažljivo pozicioniranje objekta na parceli i bez narušavanja prirodnog okruženja, zatim koristeći prirodne materijale na fasadi i u samom enterijeru. Rajtova filozofija arhitekture je bila osnov budućim generacijama, koje teže očuvanju životne sredine i sinegriji arhitekture i ekologije. Savremeni stilovi u arhitekturi 21. veka potenciraju upotrebu održivih materijala i zelene energije, reciklažu materijala i brigu čoveka o prirodi, sve ono što je propagirao Rajt kroz "harmoniju čoveka sa životnim prostorom i prirodom".

Izvor: www.dezeen.com

 

Povezane teme:  

Komentari(0) Napiši komentar

Ostavi komentar