Vitra Haus
Vitra Kampus je arhitektonski park u Vajlu na Rajni, napravljen nakon što je veliki požar 1981. godine uništio većinu zgrada fabrike Vitra, sagrađene 50-ih godina prošlog veka. Izgradnjom kampusa, ova lokacija je razvijena u heterogeni ansambl savremene arhitekture.
U razvijanju kampusa, arhitekte su pokušale da naprave zgrade koje su usklađene sa okolnim stambenim područjima i sa prirodnim pejzažom graničnog trougla (Švajcarska, Nemačka i Francuska). I zaista, ono što se desilo bila je kolekcija namenskih konstrukcija, neverovatna gustina i kvalitet koji su Vitra Kampus učinili atrakcijom za ljubitelje arhitekture iz celog sveta.
U januaru 2004, Vitra je lansirala svoju kolekciju nameštaja, koja uključuje dizajnerske klasike, kao i ponovna izdanja i proizvode savremenih dizajnera. Kao kompanija čija je dosadašnja aktivnost prvenstveno bila fokusirana na kancelarijski nameštaj i poslovne klijente, Vitra je stvorila kolekciju kućnog nameštaja sa novom ciljnom grupom: individualne kupce koji se zanimaju za dizajn.
Pošto nije postojao prostor za prezentaciju kućnog nameštaja na Vitra Kampusu, kompanija je 2006. godine angažovala arhitekte Herzog & de Meuron iz Bazela i dizajnirala Vitra Haus. Zahvaljujući svojoj lokaciji i upečatljivom izgledu, ne samo da je poboljšala već izuzetan ansambl Vitra arhitekture, već je preuzela važnu ulogu u samom Vitra Kampusu.
Napravljena na severnoj strani terena ispred ograđenog perimetra proizvodnih prostorija, Vitra Haus spaja dve zgrade u kampusu, Muzej Vitra dizajn, američkog arhitekte Franka Gehry-ja iz 1989. godine, i Konferens paviljon japanskog arhitekte Tadao Ando-a iz 1993.godine.
Koncept Vitra Haus povezuje dve teme koje se više puta pojavljuju u opusu radova Herzog & de Meurona, a to su tema arhetipske kuće i tema ukrštenih volumena.
Ova petospratnica, koja na pojedinim mestima doseže do 15 metara, sastoji se od dvanaest kuća, od čega je pet u osnovi, a ostalih sedam preko njih se presecaju kao građevinski blokovi koji pokušavaju da balansiraju u ovoj trodimenzionalnoj kompoziciji.
Ceo koncept i osnovna svrha iza dizajna ove petospratne zgrade je prezentacija Vitra nameštaja i predmeta za kuću kao da su u vašem domu. Proporcije i dimenzije izložbenih salona su veoma slične kućnom ambijentu - arhitekti koriste pojam “domaća skala”, i uprkos tome što je ovo izložbeni prostor, enterijer je veoma udoban i prijatan.
Photo: Iwan Baan
Spoljni zidovi su u boji uglja, koja ga povezuje sa okolinom. Drveni plato svetle boje oivičuje kuće i jasnoocrtava gde počinje pet glavnih zgrada koje drže ostatak građevinskih blokova, kao i gde se one završavaju. Ovih pet zgrada obuhvata konferencijski prostor, izložbeni prostor za kolekciju stolica Muzeja Vitra Dizajna i konglomerat koji se sastoji od Muzeja Vitra dizajna, lobija sa recepcijom, garderobom i kafeom sa otvorenom letnjom terasom.
Da bi posetili izložbeni prostor koji se nalazi na gornjim spratovim, lift vodi posetioce od ulaza do četvrtog sprata, gde počinje njihova kružna tura. Plan i orijentacija zgrada uređeni su tako da pružaju spektakularni pogled tokom šetnje. Uprkos spoljašnjem linearnom pristupu arhitektonskog dizajna, unutrašnjost ima mekšu formu.
Unutrašnji prostor ima podove od hrastovog drveta, dok su zidovi u hladnoj beloj boji kako bi u prvom planu bio izloženi nameštaj. Osim izložbe, Vitra Haus nudi uvid i u metode proizvodnje i kontrolu kvaliteta. Laboratorija za boju pomaže posetiocima u odabira odgovarajućih boja. "Vitrine" u Vitra Hausu prikazuju izbor stolica dizajniranih u devetnaestom i dvadesetom veku, dajući pogled na obimnu kolekciji Muzeja Vitra Dizajna.
Vitra Haus poziva posetioce da istražuju, definišu i rafinišu svoj osećaj dizajna. Poseta VitraHaus-u je kao putovanje kroz istoriju dizajna, ali takođe pruža priliku da se posetioci susretnu sa radom vodećih savremenih dizajnera.
Komentari(0) Napiši komentar